Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

Vad är värt någonting i livet??

Av Cassandra Bergström - 4 januari 2010 00:14

Chattar med oskar http://thenamegiver.bloggplatsen.se/ och vi började diskutera vad som är värt någonting i livet. Jag har precis läst "tuesdays with Morrie" och den får en verkligen att tänka.

Varför jagar vi det perfekta livet senare, när vi kan må bra NU? Alla strävar efter att må bra, men inte just nu, vi tittar framåt.Tänker att när jag har nått min målvikt, då mår jag bra, då är allt perfekt. Eller när jag fått min befodran och har alla de där pengarna kan jag slå mig till ro och leva gott rästen av livet.


För det första, måste vi lida på vägen dit? Måste vi försumma det vi behöver nu bara för att nå någonting vi tror att vi vill ha sen? Tror ni att jag kommer ligga på min dödsbädd och säga: Det var ett bra val att strunta i att äta all den där goda maten som jag innerst inne ville äta, jag menar jag blev ju smal!

För jag tror inte det, jag tror inte att det betyder så mycket då. Ändå vet jag att jag kommer att fortsätta med det, för att jag så naivt håller fast vid tron på att jag kommer att bli lycklig när jag lyckats.

Och då kommer vi till "för det andra"... Blir jag det? Blir vi lyckligare när vi nått våra mål? Av egen erfarenhet kan jag säga nej. När vi når våra mål känns det tomt eftersom att vi förväntar oss så mycket mer. När jag hade nått min målvikt skulle ju allt kännas bra, allt skulle lösa sig automatiskt. Men det fungerar inte så, då behövs någonting nytt att sträva mot.


Kan man inte strunta i senare och tänka på nu? Hur mår jag nu? Hur vill jag leva nu? Vad behöver jag nu? Vad vill jag ha nu? So wat om jag inte är rik när jag är 30, är all stress och lidande på vägen dit värt det man får? Massor av pengar och en hjärtattack?

Jag kan lika gärna bli påkörd av en buss imorgon och dö. Man vet alldrig vad som kommer att hända så då kan jag lika gärna njuta av dagen. Men jag antar att det är lite derför vi gör det, det ger oss en falsk men trygg känsla av kontroll, det känns som att vi vet vad som kommer att hända. Vi vill kontrolera våra liv så hårt vi bara kan och tror att vi kan sätta vår framtid i sten om vi bara kämpar och lider tillräckligt. Jag antar att man tror att man ska bli belönad om man lider, för att man har orkat kämpa trots att det var jobbigt.


Men det är bullshit, vi borde bara må så bra som möjligt medans vi kan!

 
 
Ingen bild

amanda

4 januari 2010 16:05

jag tror att det är ungefär såhär: måste inleda med att säga att jag är känd för att skriva obegripligt, men försök fatta vad jag maner ;)
människan är utformad till att försöka nå sina mål, det är vår "nisch" i naturen på samma sätt som att giraffer har lång hals för att kunna nå blad högt upp. vi har fått vår hjärna och vår längtan efter att ständigt toppaoss själva. utan detta hade vi iten överlevt.
det luriga med att nå sina mål är att man itne endast får ha ETT mål. vi kommer kanske att nå det och då kommer vi längta efter något annat. vi får heller itne ha omöjliga mål, då ger vi upp påvägen.
det egentliga "målet" eller "slutet" på vår resa är ju döden, därför ska vi itne bara se på målet. vi måste inse att det är vägen till våra mål som är intressant. det är kämpandet bakom medaljen vi är nöjda med, inte den glänsande guldplutten vi bär om halsen om man tex vunnit tjejmilen :P jag vet iten om detta made sense... men jag förskte iaf :P

 
cassandra

cassandra

4 januari 2010 16:45

Jo då jag förstår, jag håller med dig, det är resan som är viktig. Men ändå är det lätt att tänka allt för mycket på framtiden. Jag skrev ett till inlägg på ämnet som en uppföljare och en liten respons på din komentar, läs om du vill ^^

http://www.cassandrab.bloggagratis.se

 
linnea

linnea

28 april 2010 23:30

håller med dig till tusen. vi tänker alldeles för långsiktigt. bättre och ta dagen som den kommer. då slipper man alla besvikelser.

http://www.liinneaaaj.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cassandra Bergström - 23 september 2012 17:40

Jag vet inte vad som fick mig att gå in är igen för första gången sedan oktober förra året. Men här är jag, och jag känner att jag kanske ska börja blogga regelbundet igen. Jag gick in på min fråga/undersökning där jag undrar vad folk har för erfaren...

Av Cassandra Bergström - 17 oktober 2011 20:36


  http://sminkladan.blogg.se/2011/october/utkast-okt-17-2011.html ...

Av Cassandra Bergström - 20 mars 2011 18:21

Följ länken så kommer ni till en tävlning på en annan blogg i vilken jag deltar. Att länka tävlingen på sin egen blogg ökad chansen att vinna ^^   http://yarp.blogg.se ...

Av Cassandra Bergström - 13 mars 2011 21:24

Blöö vad jag är trött. Jag har precis fått utskrivet ångestdämpande tabletter och detta är andra gången jag äter dem. De ska tydligen vara relativt svaga och icke vanebildande med enda bivärkningen: trötthet. Men det är inte lite trött jag blir, jag ...

Av Cassandra Bergström - 12 mars 2011 15:42

Gud vad jag är aktiv på bloggen känner jag ^^" Nu kommer ett smaskigt vegitariskt recept jag hittade på häromdan iallafall :D   1 burk kikärtor (400g) 2 morötter 1 liten gul lök 2 vitlöksklyftor (stora!) 1 ägg   Kryddor: riven ing...

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du för erfarenheter av ätstörningar?
 Jag har en själv
 Jag har haft en
 Jag önskar att jag hade en
 Jag känner någon som har en/ har haft
 Jag vet någon som har en/ har haft
 Jag har ingen erfarenhet av ätstörningar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards