Alla inlägg under juli 2010

Av Cassandra Bergström - 31 juli 2010 23:48

Var meningen att jag skulle börja detoxa igen idag, men nu på kvällen åt jag lite majschips och rå falukorv ^^"

Köpte dock detox-tabbletter idag (ja tabletter och inte någon äcklig dryck som förra gången) så imorgon börjar det på allvar! :D Ser fram emot det, känns lite som att man är hemma igen efter att varit bortrest ett tag om ni vet vad jag menar.


Igår köpte jag en kokbok om wook, så idag prövade vi en vegetarisk med tofu, lök och paprika iprinsip. Inte fruktansvärd men jag åt inte mer än en tugga ;)

Ska dock bli spännande att testa resten av recepten, annars kör man ju på samma gamla vanliga med frysta wookgrönsaker, tillsätt valfri protein och skvätta på lite soya ;)

Av Cassandra Bergström - 31 juli 2010 00:21

Nu har jag ätit skräp varje dag tror jag sedan ornö... Det är en vecka. Gått upp säkert 3-4 kilo. Ush!!

Ont i magen har jag också efter att ha suttit hemma hela kvällen och snuskat i mig tonvis med kakor. Fy vad äckligt det käns nu, jag riktigt känner hur magen sväller, fettet liksom krullar ihop sig såfort man inte står upp i total givakt och insugen så långt det bara går. Och låren blir kilometer-breda när man sitter ner.

Såg ett topmodel avsnitt där de var på go-seas (hur fan det nu stavas) och en av tjejerna blev ratad för att hon hade för stora lår...

Fy vad äklig jag är. Blä.


Jag förstår inte varför jag är så svag, varför har jag ingen självkontroll? Jag vet ju att jag mår mycket bättre när jag äter nyttigt. Innan Ornö var jag ganska nöjd med min vikt. Jag har alldrig vägt så lite som jag gjorde då. Och detta var bara en vecka sedan!! Jag blir så sur på mig själv! Att jag alltid låter det gå så långt?! Kan jag inte svulla någon dag och sedan sluta när jag märker att det har gått för långt?

Imorrn börjar jag en ny detox och klarar denna gång en hel kur! Hmm, ska jag spendera alla mina sisa kronor på detox-tabletter eller ska jag köra utan tabletter och bara äta den rätta maten? Om jag dessutom har tabletter kanske det är lättare att hålla sig till detoxen? Vi får se. Jag har inte så mkt annat att spendera det på endå. Pluss att min hälsa är viktigare än kläder och fina dreadloks... Mina feta lår måste bli inte så lika feta...

Av Cassandra Bergström - 28 juli 2010 01:44

Här kommer den enormt goda müsslin jag lovade att skriva receptet på när jag kom hem från Ornö.


ca 20 pertioner


  • 1,5 dl flytande honung
  • 4 msk rapsolja
  • 2,5 dl vatten
  • 5 dl havregryn
  • 1 dl havrelki
  • 1 dl krossade linfrön
  • 1 dl pumpafrönön
  • 2 dl solrosfr1
  • 2 dl riven kokos
  • ca 1,5 dl hackade nötter (i originalreceptet står det valnötter, jag tar det jag känner för, sist en blandning av hasselnötter, mandel och valnötter, jättegott med cashew)
  • 1 dl hackade torkade aprikoser
  • 1 dl hackade katrinplommon
  • 1 dl goyibär
  • 1 dl russin

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser förutom den torkade frukten. Blanda sedan honung, olja och vatten, häll blandningen över müssliblandningen och rör om noga så att allt är täckt. Strö ut blandningen på en plåt klädd i bakplåtspapper. Rosta i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Rör om då och då (se till att kolla till den hela tiden så att det inte blir bränt, detta hände med min första sats). Ta ut plåten och låt svalna innan du har i den torkade frukten. Förvara mörkt i en lufttät förpackning. En klassisk stor glasburk är finast ;)


Jag är inget fan av torkad frukt och har därför alldrig haft i det. Hatar russin... Men skulle jag ha i nått av det skulle det nog vara aprikoserna.


PS. Ändrat lite från originalreceptet, kokosen var t.ex inte med från börgan, men det är den som gör den godast ;)


Av Cassandra Bergström - 28 juli 2010 01:27

Ush, jag känner redan stor skillnad på energi med mera sedan jag slutade med detoxen. Känns liksom "tung" i magen och hela kroppen (lite ont i magen dessutom), mycket tröttare med mera. Men jag har tänkt på det, eftersom jag mådde så bra när jag åt som jag gjorde under detoxen skall jag försöka fortsätta med det.


Inte lika extremt dock, behöver tillexempelt inte utesluta allt sallt... Kan dessutom lägga till lite protein källor, såsom kykling och fisk. Skulle alldrig klara av att vara "heltids-vegiterian".

Däremot, ska jag försöka att inte äta så mycket rött kött och liknande som är svårsmällt, och inte för mycket mejeri produkter. Hålla mig borta från socker, inte särskillt jättesugen längre endå. Frukt är godare vilket fall som helst ;)


Slutsats är alltså att man faktiskt känner stor skillnad bara efter ett par dar med bra mat. Försöka hålla sig till färska, gärna ekologiska råvaror och laga maten from scratch istället för att köpa ett paket varmkorv som man inte vet vad den innehåller.

Mer energi, godare humör, känns lättare och bekvämare i kroppen, alldrig för mätt eller för hungrig. Känns ganska lagom perfekt hela tiden helt enkelt ;)

Självklart blir man sugen, särskillt i början, men det går över.

Av Cassandra Bergström - 26 juli 2010 20:13

Jag föll för grupptrycket på ornö och åt som de andra. Trodde verkligen att jag skulle klara det, jag var så stolt och glad över det hela för att sedan sumpa det när det bara var 2 1/2 dag kvar! Jag känner mig lite patetisk, lite som ett skämt.

Men jag kan pröva igen om någon vecka, måste inte köra lika extremt då dock, kan faktiskt salta maten lite ibland utan att dö ;)

Nämen jag vill verkligen klara en hel vecka någon gång, råkade bara välja fel vecka denna gång.


Men vi hade kul, det var jättetrevligt trots det usla vädret. Igår badade vi till och med. Det var... låt mig uttrycka mig så att ni förstår... Ni vet i Titanic när Jack förklarar för Rose hur det var att ramla ner i en isvak som barn, så var det. Kylan dödade mina fötter framförallt. Men när man väl kom upp och värmde sig var det riktigt mysigt ^^ Haha, kanske man ska bada sånt där vinterbad nån gång, som de gör på filmer och sedan springer de upp huttrande och bastar ;)

Av Cassandra Bergström - 24 juli 2010 00:35

Hoho, idag har varit en bra men hektisk dag. Jag har förberett allt inför Ornö-resan imorgon. Tänkt på allt, har med mig mycket. Allt från trosor till en handmixer ^^"

Nämen jag kommer inte att överleva dessa tre dagar om jag inte får äta smothies så jag har med mig massor av frukt samt en handmixer. Blir spännande detta, får se om jag klarar det ;)


Mat idag:

frukost: en jättestor smothie!! :D det gamla vanliga i.

Lunch: kokt rödbeta, förska kantareller stekta i rapsolja, typ "vitlökscremefraiche" och sallad. Mmmm.

Middag: Halv smothie delad med mamma, samt egentillverkad detox-müsli. Kan skriva upp receptet på bloggen när jag kommer hem från Ornö. Det var verkligen jättegott!!

Som vanligt blev lunchen sen och middagen derför liten.


Åååh, imorgon ska man upp lockan 08:00 istället för det vanliga ca 12 för att bli hemtad klockan 09:40. I desperation efter mer sömn struntar jag säkert i att duscha för att kunna sova ett tag till, sedan inser jag att jag inte kommer att kunna dusha på 3 dagar och känner mig äklig >.<

Nej ush, god natt, måste upp och duscha imorgon ;)

Av Cassandra Bergström - 22 juli 2010 23:50

Har faktiskt inte varit särskillt sugen idag, inte förns nu på kvällen iallafall...

Insåg idag att jag i övermorgon (den 24:e) ska åka bort till Ornö med mina vänner där vi ska bo på en väns sommarstuga under 3 dagar (till den 26:e). Jag vet inte hur jag ska klara det när alla andra har med sig massa chips och godis, och särskillt att jag måste äta annan mat än dem. Medans de sitter där och äter god kykling med potatissallad får jag äta sallad... Hmm, det blir tufft. Saknar allt fett, socker, salt och onyttiga tillsatser som E-ämnen...

Men jag klarar mig, får ha med massor av nötter och passionsfrukt ;)


Dagens mat:

frukost: bovete gröt med lite honung på och blåbär samt hallon. Hmm, ingen höjdare. Hade ingenting emot smaken direkt (eller snarare bristen på smak) det var mer konsistensen som störde mig. Funkade tillsammans med hallonen men åt ändå bara några skedar, sedan gav jag upp och tog en persika ^^"

lunh: tacokryddade kidneybönor med olika varma grönsaker, lite som en wook. pluss lite baby spenat och blandade grönsaker till det. Har alldrig kunnat äta bönor förut eftersom att konsistensen är fruktansvärd, hatar det där äkliga mjöliga... Men vi kokade dem inte så länge så de blev lite hårdare istället. Åt lite för lite så jag tog en liten smothie också. (banan, bär och vanliga kryddan ;P)

Middag: Jag åt lunch välldigt sent så det var som en blandning mellan lunch och middag, men jag tog faktiskt en ovanligt stor smothie till middag. 1 stor banan, 1 stor näve hallon och en blåbär, soyadryck, 1/2 lime + ingefära och faktiskt lite citron den här gången. Mmm, massor av god granatäpple som jag springlade över :D Mums!


Jag vet inte vad jag ska ha med mig till Ornö för att slippa äta endast sallad... Jag får komma på någonting listigt imorgon, god natt!! ^^

Av Cassandra Bergström - 22 juli 2010 00:24

Har nu genomgått dag 2. Mycket spännande upplevelse detta. Lider snart av kroniska dödsryck pågrund av allvarlig sockerbrist. Nu har jag i två dagar varit utan både socker, fett och salt, snart exploderar jag nog...

Men det är bra för min kropp ellerhur? Särskillt min hy och hår, ush vad jag ser förskräklig ut just nu >.<


Som tur är säger de flästa som genomgott en detox att allt sötsug försvinner efter ett tag och att det verkligen är värt det, så jag får väll stå ut.

Dessutom är jag välldigt lättad över min matsituation just nu (ur ätstörnings-perspektiv) eftersom att detoxen får mig att tänka anorlunda, går inte runt och ständigt tänker på elaka kalorier och fett.


Mat idag:

frukost: smothie på 1/2 banan, 2 kiwi, hallon och blåbär, lime och ingefära. (+ äcklig detox vätska, varför Ooo varför valde jag inte tabletter?!)

Lunch: 1 majskolv (kanske 1 och 1/4 eftersom Max inte ville ha hela sin) med god sallad innehållande massa fina grönsaker: Bladsallad, babyspenat, vitkål, sockerärtor, färgad blommkål, gurka, tomat och minimajs. Mmmm.

Middag: Rött råris med hemmagjord tomatsås: ekologiska krossade tomater (500g) 1 vitlöksklyfta, 1/2 gul lök, torkad oregano och basilika, olivolja att steka i, peppar. pluss lite sallad (samma som lunchen)

Därimellan: Massor av frukt!! Mmmm, nästan det bästa med detoxen, all frukt man äter. Tror jag åt en persika, 2 eller 3 passionsfrukter och några fysalis.


Måste köpa massa ny frukt imorgon. Mmmmm!!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du för erfarenheter av ätstörningar?
 Jag har en själv
 Jag har haft en
 Jag önskar att jag hade en
 Jag känner någon som har en/ har haft
 Jag vet någon som har en/ har haft
 Jag har ingen erfarenhet av ätstörningar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards